Nyhed

Tupperware konsept for sundhed

Det skriver de om os - Interview med Rolf Sorg

Luxembourgs næststørste avis “Tageblatt” mødte administrerende direktør og grundlægger af PM-International Rolf Sorg  for at tale om virksomhedens succes ved direkte salgskoncept, forskning og udvikling og fordele ved at have et internationalt hovedkvarter i Schengen/Luxembourg, hjertet af Europa.

det-skriver-de-om-os
Forfattet af: Wiebke Trapp, Tageblatt

Opnå en milliard US-dollaromsætning gennem direkte salg

Virksomhedens bygning er sandsynligvis en af de mest fotograferede i Schengen turistby. Hvad virksomheden beskæftiger sig med forbliver temmelig tåget ved første øjekast. Alligevel er PM International AG en ”skjult mester”. I 2019 omsatte virksomheden, som fremstiller og sælger produkter til sundhed, fitness og skønhed verden over, en milliard amerikanske dollars. 

Det internationale selskabs hovedkvarter med sin udsigt over Mosel Floden skiller sig ud mellem bondehuse og vinhuse i landsbyen. Den funktionelle byggestil med glas signalerer modernitet. Indtrykket fortsætter inde i bygningen og op til grundlægger og ejer Rolf Sorg. Farve og design er lige så konsekvent som virksomhedens idé siden 1993.

Sorg troede på interessen for kosttilskud længe før trenden blev, som den er i dag. På det tidspunkt var behovet for kosttilskud til sundhed, fitness og skønhed en niche. Han er i sin fulde ret til at tale om den tid som en ”vision”.

Det er tidspunktet, hvor Tupperware viste, at direkte salg fungerer. Kunder sælger produkter på eget initiativ – hjemmefra. Sorg fik kendskab til konceptet under sin studietid som ingeniør i Kaiserslautern og Mannheim. Det er en fin ekstra indtjening til studerende. ”Uden nogen økonomisk risiko”, siger Sorg. ”Og jeg havde meget sjov med det”. 

”Premium” fra starten af

Spørgsmålet om, hvorvidt Sorg selv bruger produkterne forventes af iværksætteren, som er vant til offentligheden. Der er ingen tvivl om dette. Selvfølgelig bruger han og familien ”hans” produkter. Især efter han i lang tid har arbejdet på tilføjelsen ”Premium”. ”Det handler ikke om, hvad du tager men om at få det nødvendige”, sige han. ”Til celleniveauet”. 

Effektiviteten bekræftes af luxembourgske atleter og disses forbund. Både atleter og forbund reklamerer gerne på virksomhedens egen hjemmeside. PM produkter har stået på “Cologne Listen” siden grundlæggelsen i 2006. Den tester produkter for dopingstoffer med henblik på forebyggelse og offentliggør resultaterne. 

Den videnskabelige side er dækket af forskere fra alle former for videnskabelige discipliner, som arbejder ved ”Luxembourg Institute of Science and Technology” (LIST) beliggende i Esch sur Alzette. Her har de et laboratorie på 140 kvadratmeter til udvikling og kvalitetssikring. Sorg behøver ikke længere at  være så overbevisende. 

Produkterne er en sikker brand-succes, der rammer tidens sundhedsbevidste nerve. 

Schengen har mange fordele

Virksomheden ekspanderer kontinuerligt. I den nærmeste fremtid tilføjes laboratorier i “House for Biohealth”, som ligger også ligger i Esch. ”Vi løber tør for plads”, udtaler Sorg. Der er lignende planer i Schengen. Der er planlagt en virksomhedsbygning med yderligere 80 medarbejdere på den modsatte side i Waistrooss, ligesom opførelsen af 25 lejligheder til de ansatte. Ifølge virksomheden er den delvise udviklingsplan (PAP) godkendt.

At bosætte sig I Schengen med det internationale hovedkvarter var et logisk skridt for den indfødte tysker fra Pfalz, som har boet i Luxembourg siden 1998. ”Jeg kigger ud af vinduet her og har udsigt til Tyskland og Frankrig”, siger Sorg. ”Det er her, international tænkning begynder”. Hans luxembourgske nationalitet bekræfter dette. 

Sorg forstår ikke, hvorfor der ikke er flere virksomheder, som tager skridtet og slår sig ned ved grænsen, væk fra trafikken ved hovedstaden. ”Jeg behøver ikke at være inde i byen”, siger Sorg. ”Livskvaliteten med de tre kulturer, som mødes her i Schengen er høj.” Og aktierne? ”Min mor har nogle, og jeg har resten”, svarer han. ”Hvis du etablerer dig i premium-segmentet, kan det ikke lade sig gøre uden at være i familiehænder”.

Virksomheden

PM International beskæftiger i alt næsten 500 ansatte på verdensplan fordelt over 40 lande og har fire hovedkvarterer henholdsvis i Singapore, Schengen (L), Speyer (D) og Florida (USA). Schengen er det internationale hovedkvarter, hvor centrale tjenester til alle lande er placeret. Her er 80 ansatte. Omtrent samme antal tilføjes i en overskuelig fremtid i en ny bygning i Schengen. PM købte for nylig syv ejendomme i Luxembourg mellem Dudelange og hovedstaden, hvor daginstitutioner ligger. Med 2.300 sponseret børn er gruppen den største virksomhedssponsor hos World Vision indenfor velgørenhedsinitiativer. 

Kilde: Tageblatt (Luxembourg), fredag den 13. marts 2020, www.tageblatt.lu
Forfatter: Wiebke Trapp

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Related Posts